Mikor egy hete már megint lezárták az Andrássyt, hogy munkaidőben ráérős biciklizőket lehessen fotózni a záróvonalon, a blogszférában ismét lezajlott a szokásos szócsata a kerékpárral és autóval munkába járók között. Ki-ki vérmérsékletétől és járgányától függően öntötte az epét magából, mintha legalábbis az üdvössége múlna a járműválasztáson. Az egyik sarkalatos téma az volt, ki és hogyan szabálytalankodik, ki a nagyobb genya (segítek: aki nem az általam preferált járművel jár...)
Mivel a vélemény szent, de a bizonyíték sem rossz, elhatároztam, hogy a saját módomon hozzájárulok a megoldás kereséséhez. Keddtől kezdve egy héten át figyeltem, hogy a látókörömbe kerülő biciklisták közül hányan közlekednek szabályosan, és hányan nem. A megfigyelés a VI-VII-VIII-IX. kerületekre vonatkozott (itt mozogtam), csak azokat a bicikliseket vettem bele, akikről eldönthető volt, hogy betartják-e a szabályokat (tehát kihagytam a pillanatra felbukkanókat). Nem tekintettem szabálytalanságnak egyes ajánlott eszközök (sisak, láthatósági mellény, ill. fényes nappal a lámpa) hiányát, ill. egyes olyan kihágásokat, amik betű szerint szabálytalanok, de akkor és ott másokat nem veszélyeztettek (pl. nem számítottam szabálytalannak, ha valaki széles, de nem bicikliúttá nyilvánított járdán olyankor közlekedett, amikor nem volt a környékén gyalogos). Ha valaki több szabálytalanságot követett el (pl. este kivilágítatlan kerékpárral ment át a piroson) azt egy esetnek vettem (ti. nem a szabálytalanságok, hanem a szabálytalankodók aránya érdekelt).
Az egy hetes időszak alatt megfigyelt 30 biciklisből 19 közlekedett szabálytalanul. Ez 63%-nak felel meg.
Szerintem ez sok, és ha másnak is hasonló a tapasztalata, az nem fogja elősegíteni a kerékpárral közelkedők iránti rokonszenv növekedését. Szerintetek jól van ez így, kedves biciklisek?