Ha nem lenne az Egészségügyi Minisztérium, nem is tudom, honnan szerezném be a napi bosszankodás-adagomat. Megköszönve a segítséget, amit az adrenalin-szintemnek nyújtanak, nem állom meg, hogy ne hívjam fel a figyelmet a legutóbbi gyöngyszemükre.
Az Eü. Min. honlapjára február 1-én tették fel a várólistákkal kapcsolatos tájékoztatást. Emlékeztetőül, eddig kétféle várólistát kellett vezetni. Az egyik, ún. központ várólistán olyan nagyértékű beavatkozások szerepeltek, mint pl. a veseátültetés. Ezt a listát az Országos Vérellátó Szolgálat Központja vezette. A másik, ún. intézményi várólistát az egyes kórházak vezették, de csak a szemészet, fül-orr-gégészet, ortopédia, sebészet, kardiológia, urológia és nőgyógyászat körében kellett vezetni és ott is meghatározott beavatkozásoknál. (pl.: mandula, orrmandula műtét, térd- v. csípőprotézis műtét, szürkehályog stb.). Tehát pl. a belgyógyászaton, a reumatológián, a pszichiátrián, stb. egyáltalán nem kellett listát vezetni, és a fentebb felsorolt helyeken sem minden beavatkozásról. Na ezt a rendszert változtatták meg. A kép a tájékoztatóból való, a teljes anyag itt érthető el.
A második pontnál érzi azt az ember, hogy az ész megáll és körbejár. Az Eü. Min. nem csökkentette, hanem "egyszerűsítette" az intézmények adminisztrációs terheit. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a betegfogadási listán az ÖSSZES ellátást (fekvő-. és járóbetegekét) adminisztrálni kell, és minden hó 15-éig el kell küldeni az Egészségbiztosítási felügyeletnek. Emlékeztetőül, eddig ezt csak az intézményi várólistán szereplő, kb. tízféle ellátás esetén kellett vezetni. Most pedig mindenről. Tehát ha valaki jelentkezik a gégészeten, hogy hallásvizsgálatot kér a háziorvosa, akkor az illetőt fel kell venni a betegfogadási listára, függetlenül attól, hogy ténylegesen várnia kell a vizsgálat elvégzésére, vagy ott helyben megvizsgálják. Magyarán az eddig is minden hónap végén elküldött járóbeteg-rendelési adatok mellett most egy másik listát is kell készíteni, az ellátott és az el nem látott betegkről, ami óriási adminisztrációs teher. Egy további érdekesség, hogy ha a beteg nem jelenik meg az előjegyzett időpontban, a doktornak a meg nem jelenés okát is ki kell töltenie. Hogy ezt valaki honnan tudja, ha azt a beteget sosem látta, azt bízzuk a rendelet kiagyalóira.
Az "egyszerűsítés" saját konkrét esetemben a következőképpen fog kinézni: Eddig, ha egy beteg a telefonközpontunkon keresztül elért, hogy be szeretne jelentkezni, fogtam a naptáramat, és a rendelésemre a soron következő első szabad helyre beírtam, elkérve nevét és telefonját, hogy ha valami miatt elmarad a rendelés (gyakoriak a hivatalos elfoglaltságok, hja a középnagyság átka), ne kelljen hiába eljönnie. Megadtam a saját számomat is, hogy ha ők nem tudnak eljönni, fel tudjanak hívni. (Ezt egyébként 10 el nem jövőből átlagosan 1 tette meg tavaly, úgyhogy nem csak az orvosoknak kellene változniuk...) Soron kívüli időpontot nem adtam ki a fix rendelésre, ha valaki mégis sürgős volt szakmai okból, akkor a napi munka után néztem meg (annyival később mentem aznap haza). Most valószínűleg ugyanazt kell tegyem (nincs olyan adminisztrátor, és nem tudunk plusz embert felvenni, hogy átvállalja), csak azzal a különbséggel, hogy ha számítógéphez jutok, beírom az aznap előjegyzetteket. Ha pedig ez aránytalanul sok időt vesz el, kénytelen leszek a plusz adminisztráció idejét a betegellátásból elvenni (eddig is napi 10-11 órát dolgoztam, túlóradíj pont annyi, mint Gyurcsány Ferenc önkritikai készsége). Szóval, a minisztériumi egyszerűsítésnek hála, valószínűleg ezentúl kevesebb beteget tudok ellátni.